img

Witamina C w żywieniu dzieci, dorosłych i u kobiet w ciąży

Kwas askorbinowy, czyli witamina C

Kwas askorbinowy, czyli witamina C, to jedna z substancji regulujących pracę naszego organizmu, której nie produkujemy sami i musimy przyjmować ją razem z pożywieniem. Jej podstawowym źródłem są nieprzetwarzane termicznie warzywa i owoce, których powinniśmy dziennie zjadać odpowiednią ilość.

Witamina C – właściwości i działanie

Witamina C jest niezbędna dla działania całego organizmu ludzkiego. Bierze udział w licznych kluczowych procesach biochemicznych, w tym przede wszystkim w syntezie hormonów steroidowych w nadnerczach oraz w produkcji insuliny, wpływa na proces budowy tkanki łącznej poprzez udział w produkcji kwasu hialuronowego niezbędnego dla tworzenia kolagenu, budulca tkanki łącznej. Jest istotna z tych samych względów dla twardych tkanek naszego organizmu. Ma ponadto duże znaczenie dla tworzenia się czerwonych krwinek krwi, w szczególności poprzez zarządzanie procesami przetwarzania żelaza w organizmie.

Jest niezmiernie istotna dla układu odpornościowego i bierze czynny udział w eliminowaniu wszelkiego rodzaju bakterii, wirusów, grzybów oraz toksyn. Razem z witaminą E przyspiesza regenerację tkanek. Jest jednym z najskuteczniejszych naturalnych antyoksydantów eliminując wolne rodniki i tym samym zmniejszając ryzyko rozwoju choroby nowotworowej.

Odbywa się to w dużej mierze przez redukcje nitrozamin, czyli silnych substancji konserwujących występujących w dużych ilościach w wysoko przetworzonym pożywieniu. W leczeniu nowotworów przydaje się również do łagodzenia skutków radioterapii. Warto zaznaczyć, że spożywanie niektórych produktów i branie niektórych leków, zwłaszcza aspiryny, drastycznie powiększa wydalanie witaminy C i tym samym podnosi zapotrzebowanie na nią.

Źródła Witaminy C

Źródłami witaminy C są przede wszystkim produkty roślinne, w tym głównie

Ziemniaki pomidory, jagody, truskawki, owoce dzikiej róży, czarne porzeczki, jarmuż, nać pietruszki, rzeżucha, brukselka, papryka czerwona chrzan, kalafior, kapusta, zwłaszcza kiszona, kiszone ogórki, oraz jabłka i cytrusy.

Zdrowa dieta

Niedobory witaminy C

Niedobory witaminy C mogą objawiać się poprzez ogólne osłabienie i bóle mięśni, apatię i brak apetytu, problemy ze stanem błon śluzowych, bóle głowy, a w skrajnych przypadkach krwawieniem dziąseł (szkorbut). Każdy niedobór witaminy C powoduje ponadto powiększenie podatności na zachorowania oraz wydłuża proces gojenia ran.

Witamina C w ciąży

Niedobór witaminy C w czasie ciąży powoduje zagrożenie dla rozwoju dziecka i dodatkowo pogarsza gospodarkę witaminą B6.

Nadmiar kwasu askorbinowego – jak się objawia?

Przedawkowanie witaminy C nie jest możliwe przy normalnej diecie, ale w przypadkach jej suplementacji może dochodzić do stanu przesycenia tą substancją. Największym problemem jest powiększenie kwasowego odczynu organizmu jak również to, że w mogą wytrącać się moczany i cytryniany, co prowadzi do tworzenia się kamieni moczowych. Mogą pojawić się też dolegliwości ze stron układu pokarmowego.

Bartosz Wojciechowski

Redakcja witaminkac.pl

Zobacz również