img

Witamina C - właściwości i zastosowanie witaminy C

Kwas askorbinowy, czyli znana wszystkim witamina C, ma szerokie zastosowanie w medycynie, a także w innych dziedzinach, na przykład w kosmetyce.

Wspomaga odporność organizmu, jest skutecznym przeciwutleniaczem, zapobiega starzeniu, a nawet działa przeciwnowotworowo, jak ostatnimi czasy donoszą badania. Jest to substancja, która bierze udział w bardzo różnych procesach w organizmie i bez niej prawidłowe funkcjonowanie ciała nie byłoby możliwe. Jej zwalczanie procesów starzenia jest więc zatem zjawiskiem wręcz ubocznym.

Witamina C najlepsza na przeziębienie? To mit!

Witamina C znana jest nam przede wszystkim jako lek na przeziębienie, ale naukowcy już wiele lat temu ustalili, że jej działanie na tym polu praktycznie nie występuje. Minimalny odsetek pacjentów z przeziębieniem, którym podawano witaminę C, odnotował złagodzenie lub skrócenie trwania objawów przeziębienia.

Znacznie ciekawszy jest fakt, że regularne przyjmowanie witaminy C przez osoby zdrowe faktycznie może spowodować poprawę odporności, zwłaszcza u osób aktywnie trenujących. Wśród nich odsetek zachorowań na drobne przeziębienia zmniejszył się o blisko połowę, kiedy zaczęli przyjmować regularnie kwas askorbinowy. Co za tym idzie, witamina C nie powinna być wykorzystywana jako lek na przeziębienie, ale może się sprawdzać całkiem nieźle jako element profilaktyki.

Witamina C - objawy niedoboru

Działanie witaminy C jest bardzo zróżnicowane w naszym organizmie i objawy jej niedoboru dotykają przeróżnych systemów. Najczęściej jest to osłabienie i przemęczenie, łatwość w powstawaniu siniaków i wolniejsze gojenie się ran. W poważnych sytuacjach może rozwijać się szkorbut, choroba dziąseł. Typowymi objawami zbyt małej ilości witaminy C są także problemy żołądkowe, bóle głowy oraz bóle mięśni i stawów.

Wspomaganie Układu krwionośnego

Czy witaminę C można przedawkować?

Substancje, które tak jak witamina C rozpuszczają się w wodzie, trudno jest przedawkować, ponieważ nie są magazynowane w organizmie. Tym niemniej, jest to możliwe. Więcej niż jeden gram tej witaminy w naszej dziennej diecie będzie powodował problemy żołądkowe oraz wzrost zakwaszenia organizmu. To może z kolei prowadzić do wysypki skórnej, a w dłuższym czasie do kamicy nerkowej związanej z wytrącaniem się kwasu w nerkach.

Zapotrzebowanie na witaminę C

Jak wszystkie witaminy, kwas askorbinowy jest substancją egzogenną, czyli człowiek nie wytwarza jej samodzielnie. Dzienna zalecana dawka to 50 miligramów dla dzieci, 75mg dla kobiet i 90mg dla mężczyzn każdego dnia. Według niektórych specjalistów dawka powinna zostać podniesiona nawet do 200mg na dobę dla osoby dorosłej, co zazwyczaj nie jest wskazane, ale nie będzie też w żaden sposób dla nas szkodliwe.

Witamina C wspomaga układ krwionośny

Witamina C posiada silny wpływ na szczelność naczyń włosowatych układu krwionośnego, co zapobiega w konsekwencji występowaniu drobnych wybroczyn (sińców). Jest ona także czynnikiem pomocnym w zwalczaniu nadmiaru cholesterolu LDL tak zwanego złego cholesterolu, który zmniejsza przepustowość tętnic.

Karolina Bogusz

Redakcja witaminkac.pl

Zobacz również