img

Witamina C w ciąży – niezbędna!

Wszystko, czego dziecko potrzebuje do prawdziwego rozwoju płodowego, musi otrzymać od swojej mamy. Na tej liście znajduje się także niezbędna witamina C. Trzeba koniecznie unikać jej niedoboru, albowiem może dojść do powikłań w czasie ciąży.

Kwas askorbinowy posiada bardzo liczne funkcje w organizmie ludzkim. Jest to jeden z czynników decydujących o tym, w jakiej kondycji urodzi się mały człowiek. Żeby zapewnić mu dobry start, konieczne jest zadbanie o witaminę C. Równocześnie mam pomoże też sobie, ponieważ witamina C pomaga z licznymi trudami czasu ciąży.

Witamina C w ciąży – ważna dla mamy i maleństwa

Kwas askorbinowy bierze udział w ponad 300 różnych procesach zachodzących w ciele człowieka, a o wielu pewnie jeszcze wciąż nie wiemy. Ma wpływ ametabolizm, jest istotna dla prawidłowego wchłaniania żelaza (co zapobiega anemii ciążowej), poprawia odporność zwalczając bakterie i wirusy… Ważne jest zwłaszcza to, że jest wykorzystywana przy budowie tkanek chrzęstnych, łącznych i kostnych, a ich budowa to w zasadzie podstawowe działanie odbywające się w macicy.

Witamina C może pomóc we wzmacnianiu błon płodowych, które w dużej mierze składają się z kolagenu, a witamina C pomaga go produkować. Częstą praktyką jest podawanie witaminy C kobietom ciężarnym w postaci globuli dopochwowych, w których stężenie kwasu askorbinowego jest niewielkie. Pomaga to także na drobne stany zapalne pochwy.

Dieta podczas ciąży

Niedobór witaminy C w ciąży

Największe ryzyko związane z niedoborem witaminy C w czasie ciąży odnosi się do układu nerwowego dziecka. Po urodzeniu może mieć ono problemy z nauką i koncentracją. Nadmiar witaminy C nie jest ryzykiem poważnym, ale mimo wszystko może być szkodliwy, więc każda suplementacja witaminy C powinna być prowadzona w konsultacji z lekarzem.

Witamina C – w czym znajdziemy?

Jak niemal wszystkie witaminy, kwas askorbinowy jest dla nas czynnikiem egzogennym, co oznacza, że musimy go przyjmować razem z pożywieniem. Ograniczanie się do źródeł pokarmowych (brak suplementów) daje nam pewność, że witaminy nie przedawkujemy. Najlepiej jest jeść kwaśne warzywa i owoce. Bardzo dobrymi źródłami kwasu askorbinowego są także warzywa kwaszone, na przykład kiszona kapusta.

Paulina Sowińska

Redakcja witaminkac.pl

Zobacz również