img

Witamina C – najlepsza na wszystko?

Kwas askorbinowy to substancją, którą znamy lepiej pod jej medyczną nazwą, czyli witamina C. Jest to podobnie jak niemal wszystkie witaminy, substancja rozpuszczalna w wodzie.

Jej obecność w organizmie jest niezbędna i to nie budzi wątpliwości, ale zapotrzebowanie na nią może być bardzo różne w zależności od sytuacji danej osoby. Zdecydowanie większe zapotrzebowanie na witaminę C zgłaszają organizmy osób korzystających z tytoniu i alkoholu, diabetycy i osoby cierpiące na nadciśnienie oraz osoby zmagające się regularnie z silnym stresem.

Kwas askorbinowy – właściwości

Witamina C jest antyutleniaczem o sile wystarczającej do tego, by znaleźć zastosowanie w przemyśle. W organizmie człowieka odpowiada przede wszystkim za gospodarkę żelazem, gojenie się ran, syntezę kolagenu oraz spowalnianie procesów starzenie przez eliminację wolnych rodników oraz poprawę działania układu odpornościowego. Działanie antyoksydacyjne oferowane przez kwas askorbinowy łączone jest bezpośrednio z właściwościami spowalniającymi procesy kancerogenne lub całkowicie je blokującymi. Witamina C usuwana jest z organizmu człowieka razem z moczem, a w niewielkiej części metabolizowana jest do dwutlenku węgla, po czym jest usuwana przez płuca i skórę.

Układ odpornościowy

Kwas askorbinowy – dawkowanie

Dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy jest bardzo różne i zazwyczaj mieści się w przedziale od 30 do 300 miligramów. W przypadku wystąpienia czynnika powodującego zwiększenie zapotrzebowania na witaminę C konieczne jest zwiększenie jej ilości w diecie. Mowa tutaj w szczególności o alkoholikach i osobach palących duże ilości tytoniu, a do tego o osobach żyjących w silnym stresie.

Palenie papierosów co najmniej podwaja minimalną dawkę potrzebną dla zachowania zdrowia. Warto jest także skonsultować zapotrzebowanie na witaminę C z lekarzem, jeśli bierze się leki na choroby przewlekłe. Niektóre z nich wyraźnie podnoszą zapotrzebowanie. Warto też wiedzieć, że jeśli zwiększenie podaży odbywa się poprzez suplementy diety, konieczne jest dostarczanie dużo większej dawki witaminy ze względu na ograniczone jej wchłanianie w takiej formie.

Paulina Sowińska

Redakcja witaminkac.pl

Zobacz również